Wybierz język:
  • Polski
  • Angielski
  • Russian
Kliknij, aby przejść do strony WSG
Miasto Bydgoszcz International Life Saving Federation

Warsztaty Car in the Water 2015

 

Wyspa Młyńska Czerwiec 2015

 

  1. Oficjalne otwarcie Konferencji odbędzie się o godzinie 11:00 – 11:30 w Bud M na terenie kampusu Wyższej Szkoły Gospodarki. Zapraszamy serdecznie.
  2. Obowiązkowe zajęcia teoretyczne (wykład) dla wszystkich uczestników warsztatów odbędą się w piątek 12 czerwca w godzinach 15:00-16:30 w auli K2 (Bud K) na terenie Wyższej Szkoły Gospodarki.
  3. Zajęcia praktyczne "na sucho" odbędą się po wykładzie w godzinach 16:45 - 17:45.
  4. Podczas zajęć praktycznych (13 czerwca 11:00 -16:00, 14 czerwca 12:00 - 17:00 ) uczestnicy będą wjeżdżali do wody w odzieży codziennej (która po ćwiczeniach będzie mokra), w związku z tym przypominamy o konieczności zabrania odzieży na zmianę. Imitujemy rzeczywiste warunki wydostawania się z tonącego samochodu, w związku z tym proszę nie ubierać się w pianki neoprenowe czy suche skafandry. Proszę o zapewnienie sobie ciepłej odzieży i napojów.
  5. Uczestnicy mogą mieć podczas zajęć okulary pływackie.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Z pewnością jesteście doświadczonymi kierowcami i bez trudu poruszacie się na co dzień po bydgoskich ulicach. Ale czy umielibyście zareagować, gdybyście byli świadkami tonięcia samochodu, lub co gorsza zostali uczestnikiem takiej przygody?

Czy pomimo swojego doświadczenia kierowcy i wiedzy na temat prowadzenia samochodu nie stracilibyście głowy, umieli krok po kroku, spokojnie i racjonalnie uratować siebie i inne osoby uwięzione pod wodą w tonącym aucie?

Macie szanse przygotować się na takie zdarzenie!!!!

Mamy wielką przyjemność zaprosić Państwa na szkolenie z ratowania siebie i innych z tonącego samochodu. Odbędzie się ono w ramach III Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Stan perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku”, która odbędzie się w dniach 12-14 czerwca 2015 roku w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.

Pod okiem doświadczonych instruktorów będziecie mogli to przećwiczyć. W ramach warsztatów odbędzie się wykład, na którym zostaną omówione różne warianty zdarzenia oraz przedstawione zasady postępowania w takie sytuacji. Po wykładzie zapraszamy na szkolenie „na sucho”, a następnie na ćwiczenia praktyczne podczas których trzeba będzie opuścić naprawdę tonący w Brdzie samochód.

Bądźmy gotowi – ta wiedza może uratować niejedno życie…

Rocznie na całym świecie toną w wodzie tysiące pojazdów. Około 65% tych wypadków jest śmiertelna.

Wieloletnie badania, w których zatapiano różnego rodzaju pojazdy na różne sposoby, pozwoliły na dokonanie wielu ciekawych spostrzeżeń i stały się osnową do opracowania nowych metod ratowniczych.

SPOSTRZEŻENIA

Faza pływania
Czas trwania tej fazy był inny w każdym przypadku i dla każdego samochodu, w zależności od:

  • Rodzaju samochodu (otwarty / zamknięty, duży / mały, minivan itd.)
  • Sposobu upadku do wody (na 4 koła, na dach, bokiem)
  • Rodzaju uszkodzenia (zniszczony dach, wybite okna, stan nadwozia)
  • Rodzaju i rozmieszczenia przewożonego bagażu
  • Lokalizacji silnika (z przodu/z tyłu)

Faza tonięcia
W zależności od przedstawionych wcześniej wariantów, pojazd będzie tonąć przodem lub tyłem. W fazie tej, pozostałe we wnętrzu pojazdu powietrze, które powoduje utrzymanie go na wodzie, będzie się powoli wypierane przez wodę.

Ułożenie na dnie
Pojazdy opadają na koła, na dach lub na bok. Może się zdarzyć, że będą ustawione pionowo, z przodem wbitym w muł.

Warstwa powietrza
W czasie gdy pojazd idzie na dno, zmniejsza się istniejąca jeszcze warstwa powietrza. W okresie gdy planowany jest sposób opuszczenia samochodu, pozostałe powietrze daje możliwość oddychania.

  • W samochodach, które osiadły na dnie na 4 kołach, na głębokości ponad 2,5 m, po 24 godzinach została wykryta około 2 cm warstwa powietrza znajdująca się pod ich dachem.
  • W przypadkach, kiedy dach samochodu był przykryty maksymalnie 50 cm wody, wykrywano trochę więcej powietrza (do 5 cm).
  • W przypadku gdy dach pokryty jest miękką tapicerką, warstwa pozostającego powietrza jest bardzo trudna do wykrycia. Tapicerka jest mokra i zwisa do wnętrza samochodu
  • Aby skorzystać z pozostającego pod dachem powietrza należy poznać specjalnie opracowane do tego celu techniki oddychania.
  • W pojazdach, które opadły na dno w innych pozycjach nie zaobserwowano obecności powietrza.

Okna i drzwi sterowane elektrycznie
Prędzej czy później przestają one działać. Nie koniecznie jest to spowodowane zanurzeniem, gdyż urządzenia te są z reguły dobrze zabezpieczone przed działaniem wody. Otwarcie drzwi lub wybicie szyby spodem gaśnicy (powinna być w każdym samochodzie) jest trudne, ale cały czas możliwe.
Bardziej efektywny od gaśnicy jest „młotek bezpieczeństwa” (nie jest on obowiązkowym wyposażeniem samochodu) Przy jego pomocy dużo łatwiej wybić szybę. Dodatkowo zawiera on nóż do przecięcia pasów bezpieczeństwa.

Poduszki powietrzne
Nie przeszkadzają one w uwolnieniu się z samochodu. Zapadają się one natychmiast po zanurzeniu.

DZIAŁANIA KTÓRE NALEŻY PODJĄĆ NATYCHMIAST PO WPADNIĘCIU SAMOCHODU DO WODY

Przed opuszczeniem samochodu

  • Ucieczkę zaplanuj i przygotuj gdy w samochodzie znajduje się jeszcze warstwa powietrza umożliwiająca oddychanie.
  • Zachowaj spokój, nie wpadaj w panikę, wydawaj jasne i czytelne polecenia.
  • Zdejmij pasy bezpieczeństwa, oswobodź dzieci z fotelików.
  • Małe dzieci oddaj tej osobie, która opuści samochód jako pierwsza.

Podczas ewakuacji

  • Opuść pojazd tak szybko jak to jest możliwe. Szanse przetrwania zmniejszają się wraz ze wzrostem głębokości. Korzystaj z okien bocznych.
  • Otwórz boczne okna. Jeżeli jest to niemożliwe spróbuj zbić szybę spodem gaśnicy. Powinno się to udać po kilku energicznych uderzeniach (szyby samochodowe są wykonane ze szkła klejonego). Używanie spodu gaśnicy do wybijania szyby pod wodą jest bardzo trudne. Nie próbuj wypychać przedniej szyby – jest ona zwykle bardzo dobrze zabezpieczona. Tylne okna otwierają się zwykle tylko do połowy (zabezpieczenie dzieci przed wypadnięciem), co może uczynić opuszczenie samochodu tą drogą bardzo trudne lub nawet niemożliwe.
  • W razie braku możliwości wydostania się przez okna boczne, do ucieczki można wykorzystać drzwi. Otwórz zamki i z całej siły napieraj na nie barkiem i ramieniem dopóki się nie otworzą, Ze względu na wysokie ciśnienie wody nie będzie to łatwe. Im mniej powietrza znajduje się w samochodzie tym więcej siły do tego potrzeba. Jeżeli pojazd znajduje się w fazie pływania, po otwarciu drzwi do pojazdu zacznie gwałtownie wdzierać się woda. Skróci to znacznie czas unoszenia się na powierzchni.  
  • W pierwszej kolejności opuszczają samochód najlepsi lub początkujący pływacy. Należy złapać się krawędzi dachu obydwoma rękoma, wystawić głowę twarzą do góry i wyciągnąć się na zewnątrz cały czas trzymając się samochodu.
  • Jeżeli pozostali pasażerowie nie opuścili jeszcze pojazdu, wyciągnij ich w ten sam sposób.
  • Zanim wszyscy zostaną wyciągnięci połóż potrzebujących pomocy na dachu. Możesz to zrobić jeżeli samochód jeszcze pływa lub znajduje się w płytkiej wodzie.
  • Przeprowadź wszystkich kolejno na brzeg

Uwaga:
Jeżeli istnieje konieczność pozostawienia samochodu pod wodą (tonącego lub zatopionego), a w środku pozostali jeszcze ludzie, to przede wszystkim należy utrzymać bezpośredni kontakt z samochodem. Nabierając powietrza na powierzchni, będzie możliwe zanurkowanie tylko do pewnej głębokości.

JAKIE DZIAŁANIA MOGĄ PODEJMOWAĆ ŚWIADKOWIE?

  1. Wezwanie pomocy
  2. Prawdziwej pomocy można udzielić tylko w wodzie.
  3. Ponieważ pływający pojazd zachowuje się jako łódź, można spróbować przyciągnąć go do brzegu przy pomocy sznura lub łańcucha ludzi.
  4. W sytuacji, gdy pasażerowie nie otworzyli ani okien, ani drzwi, należy wybić okna lub otworzyć drzwi. Aby otworzyć drzwi należy pomóc sobie opierając stopy na ramie i ciągnąc z całej siły za klamkę.
  5. Kolejne działania zależą od stanu fizycznego i doświadczenia ratownika.
  • PATRONAT
  • KOMITET HONOROWY

President
International Life Saving Federation of Europe
dr Detlev Mohr (Niemcy)

 

 

Honorary Life-President of ILSE
dr Klaus Wilkens (Niemcy)

Rektor
Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
Konsul Honorowy Republiki Słowackiej
prof. WSG dr inż. Wiesław Olszewski

Prezydent
Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
Konsul Honorowy Ukrainy
doc. Krzysztof Sikora


 

Stan perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku